Efficiënte technieken
Toepassen van efficiënte technieken
In de trias energetica plus is, na energiebesparing, na hernieuwbare energie en na het koppelen van energieketens, het toepassen van efficiënte technieken de volgende en laatste optie om de uitstoot van kooldioxide te verminderen. Als er na het uitvoeren van besparingsmaatregelen, na het inzetten van hernieuwbare energiebronnen en na het koppelen van energieketens nog steeds een energievraag over is, dan moet in deze vraag worden voorzien via fossiele brandstoffen. De fossiele brandstof moet dan met een zo efficiënt mogelijke techniek worden ingezet. Een efficiënte techniek betekent dat de techniek voor de energiedienst zo weinig mogelijk brandstof gebruikt en zo weinig mogelijk kooldioxide uitstoot. Efficiënte technieken zijn in ruime mate beschikbaar maar vaak duurder dan minder efficiënte technieken. Daar staat tegenover dat de techniek minder brandstof vraagt tijdens het gebruik van de techniek. Om een goede economische afweging te kunnen maken voor een bepaalde techniek moet dus niet alleen naar de aanschafprijs van de techniek worden gekeken maar ook naar het voordeel wat de techniek, over een langere termijn, oplevert in de vorm van lagere bedrijfskosten.
Voorbeelden van efficiënte technieken
Efficiënte technieken, de elektromotor
Elektromotoren in de industrie. In elektromotoren wordt elektrische energie omgezet in mechanische energie voor onder andere; aandrijving van machines, pompen en transportsystemen als lopende banden. Meer dan de helft van het elektriciteitsverbruik in de industrie wordt veroorzaakt door de inzet van elektromotoren. Elektromotoren hebben een hoog rendement, elektrische energie wordt voor meer dan 70% omgezet in mechanische energie, beschikbaar aan de as van de motor. Gezien het grote aandeel in het totale elektriciteitsverbruik draagt elke rendementsverbetering van de elektromotor in belangrijke mate bij aan verlaging van de industriële CO2-emissie. De efficiency van elektromotoren kan op twee manieren worden verbeterd:
- door het toepassen van hoogrendement motoren,
- door toerenregeling via regelbare aandrijvingen.
Hoogrendement motor. Een hoogrendement motor is een elektromotor die minder verliezen heeft dan de gebruikelijke elektromotor. De laatste is meestal op minimale aanschafkosten gedimensioneerd. De investeringskosten van hoogrendement motoren zijn hoger. Daar tegenover staat dat de elektriciteitskosten van hoogrendement motoren lager zijn dan van gewone elektromotoren. Bij hoge bedrijfstijden van de motor zijn de terugverdientijden relatief kort en liggen in de orde van 3 jaar. De hoogrendement motor is in dat geval dus een efficiëntere en economisch betere techniek.
Toerengeregelde elektromotor. Een gebruikelijke manier om debieten van vloeistof- en gasstromen in de industrie te regelen is het toepassen van stroombegrenzers als (smoor)kleppen, by-passes, ventielen en dergelijke. De pompen voor deze stromen worden op een constante snelheid bedreven. Door de stroombegrenzers te regelen wordt het juiste debiet ingesteld. De energie in de stroom wordt daarbij deels omgezet in warmte die meestal verloren gaat. Extra warmteverlies treedt ook op in de motor omdat die niet optimaal wordt bedreven. Met toerengeregelde motoren kan het debiet van de stroom direct worden ingesteld. Het toerental van de motor wordt elektronisch geregeld. In praktijk kunnen met toerengeregelde motoren besparingen tot 40 procent worden bereikt. Een toerengeregelde elektromotor is in dat geval dan een efficiëntere en economisch betere techniek.
Efficiënte technieken in de bouw
In de bouw wordt elektrische apparatuur gebruikt die niet gevoed worden door dieselgeneratoren maar door batterijen die geladen worden met groene stroom. Ook worden er bijvoorbeeld kranen gebruikt die worden aangedreven door elektromotoren in plaats van verbrandingsmotoren [Volkskrant].
Efficiënte technieken in transport
Het introduceren efficiënte technieken bij vervoer en transport leidt tot ingrijpende veranderingen in deze sector. Om de broeikasgasemissies te beperken moet de hele infrastructuur van vervoer en transport worden aangepast. Bijvoorbeeld in plaats van tankstations van fossiele brandstoffen moeten er laadstations komen voor het laden van batterijen of tankstation om waterstof in te nemen. Elektrische auto's, brandstoffencellen en biobrandstoffen zijn belangrijke elementen die een rol spelen in de gang naar een efficiënt en emissieloos vervoer en transport.
Efficiënte technieken bij verwarming van gebouwen
Hoewel een hoog rendement cv-ketel zeer efficiënt is, is het nog efficiënter om het aardgas eerst, met een warmtekrachteenheid, om te zetten in elektriciteit en de restwarmte die dan nog overblijft te gebruiken voor verwarming van een gebouw. In Utrecht is in 2024 een grote warmtepomp in gebruik genomen die restwarmte haalt uit het gezuiverde afvalwater van Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden. De warmtepomp draait op groene elektriciteit. De warmtepomp verwarmt het afvalwater tot temperatuur van 75 graden en dat water wordt geleverd aan het warmtenet. Het warmtenet levert warmte aan 60.000 huishoudens en 1200 bedrijven rondom Utrecht. Naast de warmtepomp wordt warmte ook geleverd door warmtekrachtcentrales en door een biomassacentrale. Het hele warmtenetsysteem bevat ook twee grote buffervaten in de vorm van elektrische boilers. Bij een groot aanbod van elektriciteit, als de elektriciteitsprijs laag is, wordt het water in de buffervaten verwarmd [Volkskrant].